Adriaan Rees (1957, Amsterdam) woont en werkt in China en Amsterdam. Rees staat bekend om zijn grootschalige projecten en opdrachten voor de openbare ruimte. Hij maakt sculpturen en installaties in vele materialen zoals keramiek, brons, glas, textiel, gips en steen. Hij werkt ook met fotografie, video en optredens. Wanneer hij met klei werkt, zijn de sporen van zijn handen en het gebruik van extreme kracht gemakkelijk aan de oppervlakte te zien. Hij benadert zijn sculpturen bijna als een landschap of een menselijk lichaam, soms op een sensuele, soms op een brute manier. Hij is een kunstenaar die niet voorspelbaar is, iemand die altijd verrast met nieuwe ideeën en benaderingen, een kosmopolitische kunstenaar. Vanaf 2000 reisde Rees steeds vaker naar Azië, met name naar Japan, Korea en China. Hij wordt intens beïnvloed door deze culturen en vestigt zich in Jingdezhen, China, waar hij in zijn eigen atelier werkt tussen de duizenden lokale ambachtslieden. Traditie en vernieuwing, humor en ernst, monumentaliteit en intimiteit, kwetsbaar en stoer, traditioneel en hedendaags, religie en oorlog, fantasie en realiteit. Dit alles vind je terug in zijn sculpturen: het is een dialoog tussen culturele tradities als Europa en Azië. www.adriaanrees.com
DE GASTSPREKERS:
Ann Van Hoey:
Ann Van Hoey (Mechelen, 1956) studeerde af aan het Mechelse IKA in 2006. In 2007 werd ze geselecteerd door Design Vlaanderen en in 2008 sleepte ze een selectie in de wacht voor La Biennale Internationale de Céramique Contemporaine de Vallauris in Zuid-Frankrijk. Vele internationale onderscheidingen volgden en in eigen land behaalde Van Hoey twee keer een Henry van de Velde-label. In 2018 maakte haar werk deel uit van de prestigieuze Loewe Craft Prize-tentoonstelling in The Design Museum,Londen. Musea in Japan, Zuid-Korea en China, maar bv. ook het KMKG in Brussel, het MAD Museum van New York en het Musée Ariana in Genève hebben nu Anns schalen in hun collectie.
Ann vertrekt steevast van essentiële ruimtelijke vormen, waarmee ze op ontdekkingstocht gaat en waarvan ze de zuiverheid wil beklemtonen door ‘dun’ en minutieus te werken. Soms laat ze de kracht en de kleur van de klei ongemoeid, een andere keer kiest ze voor een verrassend opvallende afwerking met Ferrari-autolak, het eeuwenoude ambacht combinerend met industriële innovatie. www.annvanhoey-ceramics.be
Esther Stasse:
Esther Stasse (Groningen 1968) studeerde 1992 af aan de Gerrit Rietveld Academy. Haar werk lijkt diep geworteld in de Nederlandse geometrische traditie, gebaseerd op enkele elementaire vormen: de rechthoek en rechthoekige balken. Er zijn geen felle kleuren of decoratie die afleiden van het uitgangspunt; de geometrie. Het werk van Esther is in essentie formeel. Opgeleid als keramist; haar docenten waren o.a. Jan van der Vaart en Geert Lap, beheerst ze de giettechniek tot in perfectie. De meeste objecten kunnen gebruikt worden als vaas echter functie is niet het hoofddoel; compositie en verhoudingen daar draait het om. Stasse kiest ervoor om expressie tot een minimum te beperken. Na het gieten van een rechthoek begint ze met bouwen, zich afvragend hoe je een rechthoek interessant kan maken. Spelend met ritme, herhaling van elementen, zoekent naar de juiste vlakverdeling met als einddoel vaas- objecten met een serene, monumentale uitstraling, gemaakt van kwetsbaar keramiek. www.estherstasse.nl
Marlieke Wijnakker:
Digitale Keramist Als vormgever richt ik me vooral op texturen. Ik wil niet alleen zien maar vooral ook voelen. Door een opdracht die ik in 2013 kreeg viel ik voor de tactiele eigenschappen van keramiek. Omdat we op dat moment al werkten met een 3d plastic printer ontstond het idee om dit met klei te proberen. Het spannende van Klei printen is dat je ontwerp twee kanten op werkt. Soms vind ik de onverwachte binnenkant van een object nog mooier dan de bedachte buitenkant. Door de zwaartekracht en de plastische eigenschappen van klei ontstaan namelijk breiselachtige structuren, onregelmatige ‘getuft tapijt’ texturen en gedraaide ‘Sisal’ spiraalvormen. Vaak lijkt het bijna textiel. Af en toe kan het zijn dat er niks aan het toeval wordt overgelaten. Zo maak ik ook portretten in opdracht. Doordat de basis een met klei geprinte 3d scan is, zijn de verhoudingen zo waarheidsgetrouw dat het eindproduct soms zelfs confronterend kan zijn. Weer andere objecten zijn deels gedetailleerd en voor de rest aan het toeval van de zwaartekracht overgelaten. Dat vind ik een interessante symbiose van orde en chaos.
Yuk-Kan Yeung (Hongkong 1959) Haar werk is een zoektocht naar de balans in de tegenstellingen. Ze combineert krachtige penseelstreken met verfijnde, sensitieve potloodlijnen op haar porseleinen objecten. ‘Het tekenen brengt mij terug naar mijn eigen cultuur, mijn passie voor de Chinese kalligrafie. Ik teken vanuit mijn intuïtie, een pure en directe benadering. Met een paar bewegingen op een leeg vel papier of op een opgerolde porseleinenvorm, kan ik tegelijk de balans en de spanning uiten. Net als in de Chinese schilderkunst laat ik de lege ruimte open. Deze leegte is even vol als de gevulde ruimte, een speelveld voor de verbeelding.’ ‘Als kunstenaar vind ik het belangrijk om de vrijheid in jezelf te ontdekken en een beeldtaal te zoeken om deze vrijheid in materialen en technieken tot uiting te brengen.’ Met de liggende open vormen schept ze een open ruimte, een onbepaalde speelruimte van tijd en gevoelens. www.yeungyukkan.com
Angelique Homberg:
Angelique Homberg (Amsterdam 1967) Al mijn werk ontstaat op de draaischijf. Ik werk niet met een concept maar richt mij op de vorm vanuit een ambachtelijke benadering van draaien. Zo ben ik op zoek naar de grens van een autonome vorm met een visuele functie zonder dat het zijn gebruiksvorm verliest.
Vaak zijn dat pure minimalistische vormen waarvan de decoratieve elementen tijdens het draaiproces zijn aangebracht. Het ingrijpen in de vorm of het sturen/vervormen hiervan gebeurd op intuïtie. Ik maak geen schetsen op papier maar werk mijn ideeën al doende uit op de draaischijf. Tijdens het maken ben ik zoek naar de grenzen binnen de parameters van wat een pot, schaal of vaas maakt en balanceer daarbij op de grens van gebruiksgoed en design of kunst. Bij een ensemble ben ik op zoek naar een samenspel tussen de silhouetten van de serie vormen onder elkaar. Ook ben ik geïnteresseerd in wat ik nog meer met de gedraaide vormen kan maken zoals lamp voeten, zitmeubelen en tegeltableau’s. Ik reproduceer niet en probeer bewust herhaling te vermijden. Er zijn dan ook geen twee vormen hetzelfde. Alles wat ik maak is een unica. Elke gedraaide nieuwe vorm is een variant op een vormen thema waar ik op dat moment mee bezig ben. Mijn keuze om met steengoed te werken als kleisoort is dat porselein te beperkend is in wat je mee kan draaien qua grootte en vorm.
Na meer dan 30 jaar achter de draaischijf te werken beheers ik een perfecte techniek waarin met de handmatigheid van de gedraaide vormen een bijna industrieel karakter benader die ik constant verfijn. Ik ben dan ook niet geïnteresseerd in een toevallig verkregen resultaat wat in een modieuze trend van ambachtelijkheid en een verlangen naar handmatigheid. Het is bij mij dan ook niet de liefde voor het proces, de mystiek van het onberekenbare materiaal of het verlangen naar ambacht wat mij drijft. Het gaat mij puur om de ambitie om een bepaald eindresultaat te behalen wat ik nog niet eerder heb gemaakt. Het grillige en tijdrovende maakproces van keramiek met de vele oven stoken waarbij de klei krimpt en de onberekenbare reactie van al de natuurlijke elementen op de glazuren maken dit extra moeilijk te controleren. Elke vorm die uit de oven komt die niet aan de verwachtingen voldoet wordt meteen vernietigd. www.angeliquehomberg.nl
De kaartjes zijn uitverkocht ! maar we hebben een wachtlijst U kunt vragen om er op te worden gezet Kaartjes kosten 90 euro Klei abonnees krijgen 10 euro korting