9.30 - 10.30 Ontvangst 10.30 - 11.00 Opening 11.00 - 12.30 Lezing Peter Hiemstra 12.30 - 13.30 Lunch 13.30 - 14.45 Eerste sessie gastsprekers 14.45 - 15.15 Pauze 15.15 - 16.30 Tweede sessie gastsprekers 16.30 - 17.30 Afsluiting en borrel
SPREKERS:
De hoofdgast van 20120 is Peter Hiemstra. Peter is een kunstenaar die beeldverhalen schept. Zijn figuren zijn fantasievolle en kleurrijke beelden zonder eenduidige vorm, maar taferelen of gebeurtenissen die het midden houden tussen geestig en bizar, integer en kwetsbaar. De vijf gastsprekers zijn Hanneke Giezen, Peter Hoogeboom, Wil van Blokland, Bert De Doncker en Guy Van Leemput. Deze bijzondere keramisten zijn met zorg geselecteerd op kwaliteit, eigenzinnigheid, kennis en diversiviteit van technieken. Bekend in nationale en internationale kringen vertellen zij op passievolle wijze over hun werk met beeldmateriaal en live demonstraties. Gelijktijdig geven zij tweemaal hun lezing. Vooraf maak je de keuze welke twee sessies je wil bezoeken.
PETER HIEMSTRA
Peter Hiemstra is een kunstenaar die beeldverhalen schept. Zijn fantasievolle en kleurrijke beelden zijn geen eenduidige vormen, maar taferelen of gebeurtenissen die het midden houden tussen geestig en bizar, integer en kwetsbaar. De wereld van Peter Hiemstra beantwoordt aan eigen wetten, waarden en waarheden. De keramische of bronzen figuren die hij maakt lijken op mensen met dierenkoppen en doen vaak een glimlach op het gezicht van de beschouwer verschijnen. Bij een tweede aanblik blijken de ‘dieren’ niet meer zo schattig als gedacht. Een grimmige of verontrustende onderlaag wordt zichtbaar. Imiteren deze dieren de mens? Of zijn het mensen die zich gedragen als beesten? Peter Hiemstra zet op deze manier niet alleen vraagtekens bij ons gedrag, onze visie op de wereld en onze overtuigingen, maar steekt er ook de draak mee. Het werk is opgebouwd uit steengoedklei en wordt biscuit gebakken op 950 graden. Engobes, matte en glanzende glazuren worden gekwast of gespoten waarna het werk vanaf 1240 graden naar beneden wordt gestookt. Transfers en lusters worden toegepast en in een derde stook tussen de 750 en 850 graden gebakken. www.peterhiemstra.eu
BERT DE DONCKER
Uit het werk van Bert De Doncker spreekt een diepe verbondenheid met de natuur. De bewuste keuze van materialen, vormen, decoraties en stookwijze zorgen voor een sober, tijdsloos doch krachtig resultaat. De magie van klei en vuur, het draaien, afwerken, drogen en stoken bepaalt het ritme van de pottenbakker, zoals de seizoenen schuiven doorheen een jaar. Geïnspireerd door de oude Japanse tradities, in een mix met moderne invloeden en (beperkte) levenservaring worden schoonheid en functionaliteit één. Schipperend tussen kunst en ambacht maar steeds met de voeten in de aarde, de klei, het organische. De stukken worden geboren uit een samenspel van lokale en persoonlijke geschiedenis, verbinding met de plek - de terroir –, en geven steeds uiting aan de persoonlijkheid van de maker. Alle stukken worden afgewerkt met zelfgemaakte slibs en glazuren – de omliggende natuur als onuitputtelijke bron van grondstoffen – en worden reductief gestookt tot cone 10 in de gasoven.
Op het kleisymposium zal Bert het hoofdzakelijk hebben over zijn filosofie, het gebruik van lokale grondstoffen en het stoken in reductie.
Wil van Blokland werkt nu 35 jaar met klei, soms in combinatie met een ander materiaal maar altijd op een monumentale wijze. Ze heeft naast haar vrije werk jarenlang in opdracht grote buitenbeelden gemaakt. Sinds 10 jaar werkt ze 2 maanden per jaar in de porseleinhoofdstad van de wereld, Jingdezhen in China. Hier voelt ze zich thuis, de cultuur en de know-how in deze Chinese stad inspireren haar tot contemplatieve beelden. Eenvoud en abstractie zijn altijd belangrijk kenmerken in haar werk geweest.Zoals zij zelf zegt: “Abstractie helpt mij deze complexe wereld te begrijpen”. En dan gaat het haar vooral om het abstraheren van menselijke verhoudingen en innerlijke belevenissen, die haar fascineren sinds haar vroege jeugd. Deze fascinatie komt tot uiting in de opleidingen, die ze volgde, Het begon met een studie Culturele Antropologie in 1972, gevolgd door twee lerarenopleidingen. www.wilvanblokland.nl
GUY VAN LEEMPUT
Sinds mijn jeugd ben ik gefascineerd door de oplossingen die de natuur gevonden heeft voor ingewikkelde problemen. Mijn dubbele opleiding tot wiskundige én keramist maakte deze fascinatie intenser. Vanuit de opgedane kennis van de ‘Architectuur van de Natuur’ kan ik nu zelf aan de slag. In mijn flinterdunne kommen van porselein onderzoek ik hoe het patroon zelf de draagstructuur kan zijn. Elk werk is uniek en weer een stap verder in de boeiende ontdekkingstocht naar de oorsprong van alle dingen. De werken worden op een (meekrimpende) steunmal omgekeerd gebakken zodat de zwaartekracht en het smeltproces in de oven de vormen uitrekt. Het werk wordt rauwgestookt in een zelfgebouwde houtoven. De hoge temperatuur zorgt ervoor dat het porselein voldoende vloeibaar wordt zodat de kom zijn eigen vorm kan aannemen.
Ik doe alles om schoonheid te etaleren, ik doe dat met weinig eerbied voor het betamelijke. De versieringen zijn overdadig, het glazuur is kleurrijk, de hantering van het porselein is ruig, de vormen zijn asymmetrisch. Met speelse humor, sensualiteit, gulzigheid en begeerte, schoonheid van het uitzinnige, hebzucht, pronkzucht, aaibaarheid en de liefde voor de overvloed. Dit uiterlijk vertoon, deze overvloed in een wereld vol onbehagen, weerspiegelt slechts een deel van het verhaal. Met verbazing kijk ik naar een wereld die overgenomen wordt door over-consumerende mensen, met alle gevolgen van dien. Niets ontziend als een verwoestende tornado razen we rond, zonder schaamte of schuldgevoel en waarschijnlijk voor een deel onbewust. Verpakt in schoonheid probeer ik een spiegel voor te houden. www.hannekegiezen.nl
PETER HOOGEBOOM
Twee jaar na mijn afstuderen als sieraadvormgever (Rietveld Academie 1992), begon ik klei toe te passen in mijn sieraadwerk. Een materiaal dat in de vormgeving vooral wordt gebruikt voor het maken van containers. Omdat de gebruiksfunctie van keramiek sterk verbonden is met de mens, al sinds de prehistorie, refereer ik aan deze toepassing van klei in mijn werk.
Ik gebruik voornamelijk gietklei in malletjes, waarmee ik de vele holle en relatief sterke en lichte elementen kan repliceren, nodig om mijn flexibele draagbare keramische stukken te bouwen: kommetjes, vaasjes en kruikjes. Recentelijk is de toepassing van een andere keramische productiemethode, extruderen, waarmee ik eveneens holle elementen kan maken.
De herhaling, waartoe genoemde technieken zich uitstekend lenen, karakteriseert mijn werk. Het spanningsveld tussen de breekbaarheid van keramiek en het gebruik ervan als sieraad is een terugkerend thema. Klei is het meest waardevolle materiaal: we verbouwen ons voedsel erop. Klei maakt ons.